![]() |
Willkommen, Gast ( Anmelden | Registrierung )
Du kannst deinen Beitrag nach dem Posten 90 Minuten lang editieren, danach nicht mehr. Lies dir also vor dem Posten sorgfältig durch, was du geschrieben hast. Dazu kannst du die "Vorschau" nutzen.
Wenn dir nach Ablauf der Editierzeit noch gravierende inhaltliche Fehler auffallen, schreib entweder einen neuen Beitrag mit Hinweis auf den alten oder wende dich an die Strösen.
Diese Webseite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Webseite erklärst du dich mit der Verwendung von Cookies einverstanden.
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Beitrag
|
|
Gut durch ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gruppe: Members Beiträge: 4.846 Userin seit: 09.12.2005 Userinnen-Nr.: 2.367 ![]() |
Nej, bara i Stockholm och på öarna i skärgården.
Har du någonsin sett linden som planterades för Karin Boye utanför Carolina Rediviva? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Satansbraten ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gruppe: Members Beiträge: 557 Userin seit: 29.10.2005 Userinnen-Nr.: 2.249 ![]() |
Carolina Rediviva? Här i Uppsala?? Nej jag har inte sett den medveten iaf, fast jag har nog cycklat forbi den några gånger.
(jag var faktiskt tvungen att kollar på wikipedia vem karin boye är -_- man lär sig nått nytt varje dag!) När lärde du dig att prata svenska och varför? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Blau, weil Ströse. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gruppe: Admin Beiträge: 19.970 Userin seit: 06.08.2006 Userinnen-Nr.: 3.348 ![]() |
Jag började höst 1989 efter att ha varit i Sverige på sommaren. Jag var förälskad i landet och språket och ville också kunna prata språket.
@Simonetta: jag har varit framför Carolina Rediviva och aldrig lagt märke till trädet, fastän jag vet vem K.B. är. Men jag visste inte att det hade planterats ett träd till hennes minne. :roetel: @riona: läs hennes dikter! Det lönar mödan. :) Tyckte du att det var lättare att lära dig svenska än andra språk? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|||
Gut durch ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gruppe: Members Beiträge: 4.846 Userin seit: 09.12.2005 Userinnen-Nr.: 2.367 ![]() |
Vilken "möda" talar du om? :rolleyes: Här kan du läsa om trädet. Der Beitrag wurde von Simonetta bearbeitet: 28.Sep.2008 - 11:44 |
||
|
|||
![]()
Beitrag
|
|||||
Blau, weil Ströse. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gruppe: Admin Beiträge: 19.970 Userin seit: 06.08.2006 Userinnen-Nr.: 3.348 ![]() |
:D Mödan att leta fram en bok av en författarinna som man inte har hört talas om. :) Och tack för länken! :blumen2: |
||||
|
|||||
![]()
Beitrag
|
|||
Satansbraten ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gruppe: Members Beiträge: 557 Userin seit: 29.10.2005 Userinnen-Nr.: 2.249 ![]() |
Absolut! Efter 6 månader i Sverige pratade jag redan så bra att man inte hörde på en gång att jag är tysk. men jag har också bott 7 månader i ett spanskspråkigt land, men min spanska är inget bra. Sen är det också så att jag helt enkelt älskar svenskan så mycket att dte blir lättare att lära sig :wub: |
||
|
|||
![]()
Beitrag
|
|
nu glömde jag igen att ställa en ny fråga!
Har du nån gång varit på en kräftskiva? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Nej, inte på en typisk med pappershattar och girlander. Men jag har ätit kräftor. ;)
Har du någon gång varit vid ett traditionellt svenskt smörgåsbord? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Nej, inte än, tyvärr.
Vad betyder uttrycket "Det är inte mitt bord"? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Det betyder: det är inte min sak, jag behöver inte ta itu med det (säger Esseltes enspråkiga Svenska ordbok i 2 volymer (IMG:style_emoticons/default/cool.gif) ).
Vilka möjligheter har du för att slå upp sådana saker? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Jag har bara min liten Langenscheidt, eller jag kunde kolla på nätet. Tack för ditt hjälp, i alla fall! (IMG:style_emoticons/default/flowers.gif)
Okej, en annan "sådan sak"... (IMG:style_emoticons/default/roetel.gif) Säger man egentligen (till ex.): "Tack för hjälpa mig" eller "Tack för att hjälpa mig"? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
"Tack för att hjälpa mig." Men vanligare är "tack för hjälpen".
Det var så lite så. (IMG:style_emoticons/default/smile.gif) Och "flasköppnare" stämmer faktiskt. (IMG:style_emoticons/default/biggrin.gif) Vilken svensk sång lyssnade du på sist? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
"Tack för att hjälpa mig." Men vanligare är "tack för hjälpen". Vad bra, jag skrev nämligen "tack för att..." i ett e-mejl några dagar sedan. (IMG:style_emoticons/default/smile.gif) QUOTE Och "flasköppnare" stämmer faktiskt. (IMG:style_emoticons/default/biggrin.gif) (IMG:style_emoticons/default/bounce.gif) (IMG:style_emoticons/default/biggrin.gif) QUOTE Vilken svensk sång lyssnade du på sist? Helen Sjöholm: Vid vassen av den krökta ström. (IMG:style_emoticons/default/cool.gif) Vilken svensk bok läste du sist? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Det var Karin Boyes brev, men jag är ju inte klar än, hade läst andra böcker emellan. (IMG:style_emoticons/default/pfeif.gif)
Den hoppande grodan syns tyvärr inte. (IMG:style_emoticons/default/sad.gif) Skriver du fortfarande "riktiga" brev eller "bara" mejl? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Jag älskar att få brev (IMG:style_emoticons/default/rolleyes.gif) Därför skriver jag brev istället för att maila ibland och hoppas på att jag får ett brev tillbaka :-)
När blir det mörkt på kvällen där du bor just nu? (här är det alldeles för tidigt!!!) |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Jag ville så gärna vänta och titta för att kunna svara - men nu har jag glömt att ge akt! (IMG:style_emoticons/default/sad.gif) Nu är det mörkt i alla fall...
Har du någonsin varit på Flustret i Uppsala? @riona: Känner du dig lite mer hemma i Uppsala nu? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Jag ville så gärna vänta och titta för att kunna svara - men nu har jag glömt att ge akt! (IMG:style_emoticons/default/sad.gif) Nu är det mörkt i alla fall... Jag har givit akt, men inte hunnit svara! (IMG:style_emoticons/default/laugh.gif) Skymningen börjar vid halvsjutiden. (IMG:style_emoticons/default/smile.gif) Har du någonsin varit på Flustret i Uppsala? Nej. Kan hända, att jag gått förbi där, men det är så länge sedan jag var i Uppsala. (IMG:style_emoticons/default/abschied.gif) Tycker du om att gå barfota? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Jaha!!!
Skulle du gå barfota genom snön? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Jag har redan gjort det en gång :-) det var...kallt, men kul!
Ser du fram emot jul? @simonetta ja och nej! på ena sidan känns det som att jag flyttade hit några år sen, men på andra sidan finns det så mycket i den här stan som jag inte har upptäckt än. jag letade efter Karin Boyes lind, jag tror jag hittade den, fast det fanns inget skild eller nått... (IMG:style_emoticons/default/gruebel.gif) Der Beitrag wurde von riona bearbeitet: 18.Oct.2008 - 21:23 |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Ja, det gör jag! För första gången efter åratider. (IMG:style_emoticons/default/smile.gif)
Brukar du baka kakor/bullar till jul? |
|
|
![]() ![]() |
Vereinfachte Darstellung | Aktuelles Datum: 07.05.2025 - 09:48 |