Hilfe - Suche - Userinnen - Kalender
Vollansicht: Schwedisch
Die gute alte Küche - in neuem Gewand > Allgemeines > Babylon International
Seiten: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
stina-81
Hej!
Hier kommt nur wörten auf schwedisch die ich gern mit euch teilen.
hej=Hallo
Jag heter=ich heisse
Jag kommer ifrån=Ich komme aus.
Jag bor i=Ich wohne in.
Tyskland=Deutschland

Das war kleinen satzen und wörten auf Schwedische sprache.
Stina!
june
hej stina!
kommer du från sverige? jag har studerat i uppsala och jag älsker sverige och att prata svenska. men tyvärr har jag glömt ganska mycket...det är så synt!
jag våre jätteglad om du skriver mig...

hälsningar
june

edit: nej!! det kan väl inte vara sant! jag har just nu läst att du bor i uppsala!!!
*ooooooh* jag misser det så mycket!!!
stina-81
hej June!
Kul att se dig här. Din svenska är ju helt fantastisk, Så du har inte glömmt så mycket som du tror att du har gjort.
Ja, jag är en tvättäkta svenska som bor i Uppsala. Du får gärna skriva pm eller mail till mig.
Wünsche dir eine schönen tag.
Hälsningar Stina!
Galadriel
Hejda!!!

Wie bekommt ihr das schwedische o, das a mit dem Kringel hin?

Kära hälsningar
Galadriel
stina-81
Den å gibt es beim den schwedischen tastaturen. Aber sonnst geht es ähnelgut mit a zu schreiben.
Wenn ihr das möchtes, Geht es eine schwedische tastaturlayout zu installieren.
Hälsningar Stina!
Zugvogel
svenska? Jag älskar svenska! bounce.gif

Jag gör en svenska kurs men än inte so lång. Jag förstår någorlunder men jag kan pratar inte roetel.gif

Schlagt mich bitte nicht für Fehler wink.gif

Hej då!
kattis77
hej,

jag heter Katrin, kommer från Berlin och läste vid Stockholms universitetet några år sen - hoppas att det finns nån här som pratar svenska
stina-81
Hallo Katrin!
Danke für die beitrag.
Jag själv är ifrån Uppsala sverige. Det ligger inte så långt ifrån stockholm. Så jag talar svenska.
Wenn du lust hast kannst mich per pm oder hier im forum auf schwedisch zu schreiben.
ha en fortsatt trevlig dag.
Hälsningar Stina!
riona
hej hej

jag är fran tyskland men jag har varit utbytestudent i sverige.... jag saknar att prata svenska jättemycket och tycker att det är världens finaste sprak!
jag önskar att jag vore i sverige...de har redan snö...*suck* och jag vill sjunga i kyrkan pa lucia!

jag hoppas att jag kommer att bo i sverige igen nan gang i mitt liv!



june
hej,
vad kul att se att det finns så många flickor här som pratar svenska!
har vi redan snö i uppsala, stina? här är det ganska varmt nyförtiden, men det är skönt att vandra genom höstvalden...
argl. jag har glömt allt. det går så fort, om man inte pratar...

hälsningar
june
riona
hej june,
vad kul att det star "fika" pa dina interessen pa din profil smile.gif
det är verkligen synd att tyskarna inte känner ordet fika. jag tycker som mycket om att sitta i en mysig cafe och bara fika...men här i tyskland är det inte sa manga som gör det.

june
vist, och att man kan tricka kaffe så mycket som man vill ha...
det våre vist en bra idé att öppna en liten svensk café här i tyskland!
riona
en svensk café ? det är en jättebra ide. fast jag tycker inte om kaffe...de sa till mig i sverige att jag aldrig skulle kunna bli svensk efftersom jag hatar kaffe.
Anni
Hej Riona och June,
jag älska Sverige smile.gif

Hjärtliga hälsningar
Anni
june
anni, har du bott i sverige? eller hur?
jag är hemma just nu, även om jag måste arbeta (för universitetet). jag tycker inte om jul, men det måste väl vara så...argl. det är så synt att man glömma alt om man inte prata svenska...

hälsningar june
Simonetta
Om ni pratar svenska känner ni säkert till Eva Dahlgren, eller? Vad tycker ni om hennes musik?
june
hej, vist känner jag till henne! jag älskar hennes musik...speciellt "ängelen mot vägen". vi hade det redan i en annan thread... jag tror att det var i musik.
hälsningar till er alla!
june
Simonetta
Hej! Vad kul att träffa någon som älskar henne ochså. Jag känner inte till "Ängeln mot vägen", men jag lyssnar ofta på sin ny skivan, "Snö". Sin röst är så vacker- och hon är så snygg, tror jag smile.gif

Hälsingar och god jul till alla som läser den här thread.

Tyvärr är min svenska inte än så bra unsure.gif

S.
stina-81
Hejhej!
Ursäkta att jag har inte skrivit på ett bra tag.
Men det känns kul att flera har läst någon form av svenska.
Also Es war wirklich lange her ich hier was geschreiben habe. Ich finde es schön das viele von hier eine jede from von schwedisch gelesen hat.
Ha det bra.
hälsningar Stina!
kawa
Hejsan!
Var nånstans är alla tjejer som pratar svenska? Här är en till!
Jag har inte varit i Sverige på flera år, men jag älskar fortfarande språket och tycker att jag borde hålla igång det. Försöker det med hjälp av svenska böcker, filmer och musik. Jag känner mycket väl till Eva Dahlgrens musik och äger många av hennes skivor, hon har en hel fantastisk röst.

Hälsning
kawa
Simonetta
QUOTE (kawa @ 27.Dec.2006 - 15:30)
Hejsan!
Var nånstans är alla tjejer som pratar svenska?

Würde sooo gerne auf deinen Beitrag auf Schwedisch antworten, aber hab das bisschen Schwedisch, das ich mir in den vergangenen Jahren angeeignet hatte, ziemlich verlernt - musste wegen des Referendariats leider den Kurs aufgeben. sad.gif

Aber irgendwann mal wieder...

Eva Dahlgren höre ich immer noch oft, vor allem die CD "Snö", die ist gaaanz toll! wub.gif Har du den ochså? (Du kan svara på Svenska om du vil! wink.gif )

kawa
Vad roligt att du svarade!

Tyvärr går det snabbt att man glömmer bort ett språk, när man inte talar det. Jag hoppas att du förstår allting jag skriver.

Ja, jag har Eva Dahlgrens CD "Snö" och tycker mycket om den. Bästa sången enligt mig är "När jag längtar". Vilken sång tycker du mest om?
Har du fler av hennes skivor? Jag har åtta stycken till, t.ex. "Ung och stolt" som jag tycker är hennes bästa skiva.
Visste du, att Eva också skriver böcker? Men jag har inte läst dem än.
Simonetta
QUOTE (kawa @ 09.Jan.2007 - 14:05)
Jag hoppas att du förstår allting jag skriver.


wub.gif Ja, det gör jag! bounce.gif

Svaret kommer när jag har lite mer tid, okej? Titta här... huh.gif

wavey.gif
kawa
QUOTE (Simonetta @ 09.Jan.2007 - 22:01)
Svaret kommer när jag har lite mer tid, okej? Titta här...  huh.gif

Stackare!
Okej, då väntar jag och lyssnar under dess på svenska sånger. sing.gif
Sköt om dig!
Alfalfa
Für die wo gerne Schwedisch lernen wollen hier eine Lernsoftware die ich auch schon lange benutze.

Für die wo schon schwedisch können ein Plazierungstest hier

sind PDF Dokumente zum runterladen und selber ausfüllen.

letze Seite sind die richtigen Antworten
Astra
Hej,

naturligtvis känner jag också Eva Dahlgren men också flera svenska sånger/sångerskarna.

Vad tycker du om Musikalen "Kristina från Duvemåla"? Det är bästa som finns, tror jag.
kawa
Jag har tyvärr aldrig sett den.
Astra
Men känner och tycker du om musiken?
kawa
Nej, inte heller hört den. Bara hört talas om "Kristina från Duvemåla" när jag var i Sverige sist (2001). Jag måste medge att jag aldrig har varit på någon musikal.
Har du sett den på scenen?
Astra
Ja, det har jag, så ofta jag kunde. Och jag var fascinerad.
Om du vill kann ja skicka dig ett par sånger. Men dom är mycket dramatisk delvis...
kawa
QUOTE (Astra @ 01.Apr.2007 - 22:57)
Om du vill kann ja skicka dig ett par sånger.

Gärna! bounce.gif

QUOTE (Astra @ 01.Apr.2007 - 22:57)
Men dom är mycket dramatisk delvis...

Det beror väl på ämnet.

Jag skriver dig ett pm.
regenbogen
Darf ich eine schüchterne Zwischenfrage auf Deutsch stellen? roetel.gif
Ich habe gerade einen schönen Spruch entdeckt, und es heißt, das sei ein schwedisches Sprichwort. Kennt eine von euch das Original?

QUOTE
Love me when I least deserve it, because that's when I really need it.

Zu Deutsch also etwa:
"Hab mich am meisten lieb, wenn ich es am wenigsten verdiene, denn dann brauche ich es am meisten."
kawa
QUOTE (regenbogen @ 03.Apr.2007 - 20:35)
Darf ich eine schüchterne Zwischenfrage auf Deutsch stellen? roetel.gif

Selbstverständlich!

Ich kannte das Sprichwort nicht, habe aber mal ein bisschen gegoogelt und es gefunden. Auf Schwedisch heißt es:
"Älska mig mest när jag förtjänar det minst, för då behöver jag det bäst".
regenbogen
@kawa
Tack så mycket! schön... wub.gif
knicks.gif

Alfalfa
QUOTE (regenbogen @ 03.Apr.2007 - 21:42)
@kawa
Tack så mycket! schön... wub.gif
knicks.gif

möchtest du auch schwedisch lernen smile.gif
Simonetta
QUOTE (kawa @ 03.Apr.2007 - 21:39)
QUOTE (regenbogen @ 03.Apr.2007 - 20:35)
Darf ich eine schüchterne Zwischenfrage auf Deutsch stellen? roetel.gif

Selbstverständlich!

Ich kannte das Sprichwort nicht, habe aber mal ein bisschen gegoogelt und es gefunden. Auf Schwedisch heißt es:
"Älska mig mest när jag förtjänar det minst, för då behöver jag det bäst".

Oh ja, das ist schön... rolleyes.gif Danke für die Übersetzung, kawa. Sorry, dass ich noch nicht zurückgepostet habe, was Eva D. angeht, ich bin leider zur Zeit gar nicht mehr im Schwedischen drin und es würde mich einen halben Tag kosten, so ein Posting zu schreiben... sad.gif
regenbogen
QUOTE (Alfalfa @ 03.Apr.2007 - 22:01)
möchtest du auch schwedisch lernen smile.gif

nein, das dann doch nicht (zu Zeiten, als ich noch in Agnetha von ABBA verliebt war, wäre das was anderes gewesen! wink.gif )
Astra
QUOTE

(zu Zeiten, als ich noch in Agnetha von ABBA verliebt war, wäre das was anderes gewesen!

Wieso denn eigentlich immer Agnetha? Frida ist doch viel toller. :-)
regenbogen
QUOTE (Astra @ 06.Apr.2007 - 00:52)

Wieso denn eigentlich immer Agnetha? Frida ist doch viel toller. :-)

Das ist genauso eine Glaubensfrage wie die, ob man Vollmilch- oder Zartbitterschokolade lieber mag. Coca-Cola oder Pepsi. Die Berge oder das Meer. tongue.gif

Agnetha rulez! wub.gif

Und sie hatte übrigens gestern Geburtstag, also wenn das kein Grund ist. biggrin.gif

/regenbogen, Vollmilchschokolade-CocaCola-Meer-Agnetha girl wink.gif
kawa
@regenbogen, flowers.gif für diese schöne Liebeserklärung... wub.gif
Astra
vollmilch-ichmagbeidesnichtaberwennichmußcococola-meer-frida, ganz eindeutig :-)

mal wieder zurück zum thema:

wer fährt denn im urlaub nach schweden bzw hat irgendwelche tipps, wo man in schweden unbedingt mal hinmuß?

kawa
Det är litet svårt att svara på din fråga. Jag vet ju ungefär var nånstans du redan har varit, så jag tror att jag inte kan rekommendera något som du inte än känner till.
Men jag försöker ändå:

I Stockholm:
- Jag nämner inte de vanliga turistattraktioner som Skansen, Gröna Lund, Vasamuseet, Gamla Stan, Riddarholmen, Stadshuset m.m.
- Har du någonsin tagit Katarinahissen? Det kostar bara några kronor och man har bra utsikt däruppe.
- ta lilla färjan över till Djurgården, det är roligare än bussen!
- Thielska Galleriet, om du tycker om målningar. Men också bara villan är sevärd.
- Millesgården! Den upptäckte jag sent, tyvärr.
- Junibacken på Södra Djurgården upptäcker man inte heller på första taget. Det är mycket roligt om man tycker om barnböcker och speciellt Astrid Lindgrens böcker. Och man får gå dit även när man inte har barn i kölvattnet wink.gif
- köp Stockholms länskort, det lönar sig när man är i Stockholm i två veckor. Ta t.ex. pendeltåget ner till Nynäshamn och vandra längs vattenkanten, det är så vackert där.
- besök Långholmens vandrarhem, det var ett fängelse förr i tiden
- ta en båtstur ut i Skärgården, t.ex. till Utö. Där kan du hyra en cykel och upptäcka den vackra Skärgårdsnaturen.

Dalarna:
- Siljan
- Orsa: Björnparken
- Nusnäs (Mora), där tillverkas dalahästarna
- Avesta, där finns världens största dalahäst
- Falun: Sundborn (Carl Larsson-gården) och Falu koppargruva

Det är det jag kommer ihåg så här spontant. Fråga gärna efter om du vill (och gärna på tyska om du inte törs skriva på svenska wink.gif ).
Astra
Vad är Millesgården? Alla andra saker såg jag i Stockhom redan, tror jag *g*
kawa
Millesgården ligger på Lidingö. Där levde och arbetade den svenska skulptören Carl Milles. Det är ett hus och en stor park över flera terrasser. Parken är en vacker trädgård och samtidigt museum med många av Milles skulpturer. Och utsikten därifrån är fantastisk.
Vill du läsa mer om Millesgården klicka här.
Kända skulpturer: Poseidon i Göteborg och Orfeusgruppen på Hötorget i Stockholm
Astra
Hej Kawa, tack för informationen.
Jag känner hans skulptur Poseidon naturligtvis från mitt Göteborgsbesöket. Och nästa gången in Stockholm måste jag besöker millesgården. Går bussar ditt?

kawa
Millesgården-sidan säger:
QUOTE
Tunnelbana till Ropsten. Buss till Torsvik (en hållplats) eller Lidingötåget till Baggeby (två hållplatser).

Därefter är det en kort promenad till Millesgården, följ skyltarna. Det är ca 300 m från Torsvik och Baggeby till Millesgården.

Du kan också ta direktbuss 207 till Millesgården, avgångstider från Ropsten kl. 11.59  12.59  13.59

När jag åkte till Millesgården tog jag Lidingötåget från Ropsten. Tåget tycktes vara lite roligare än bussen och jag hade rätt! wink.gif

Tänker du åka till Stockholm nu i sommar?
kawa
Var nånstans är ni?!? unsure.gif Det är så synd att inte någon skriver här! sad.gif

Kanske borde vi leka "sanning utan plikt"? Det gör vi i franska-tråden. På det viset blir det enklare att hålla tråden i gång, för man behöver ju inte skriva så mycket.

Vad tycker ni?
riona
Hej!

Jo det stämmer att det är synd att tråden är så tom...
"sanning utan plikt" låter som en god idé.

Skriver du första frågan?
kawa
Javisst! bounce.gif
Riona, du är kvällens hjältinna! flowers.gif wink.gif

Det är ju ovanligt att folk utanför Sverige läser svenska. Så min fråga är:

Hur gick det till, att du har börjat läsa svenska?
riona
Det var så här:
Jag har kompis som var utbytestudent i Norge typ 4 år sen. Hon skrev till mig hur kul det var och därför anmälde jag mig också på samma organisation.
Och när jag skulle välja landet som jag vill åka till, hade jag Sverige längst upp på listan (innan Norge och Island ;-) ).
Jag hade tur och så bodde jag i Sverige som utbytestudent 2004/05.
Jag hade lärt mig lite svenksa innan jag åkte, men det var inte mycket. Jag tycker fortfarande att det är mycket lättare att prata än att skriva, men jag försöker bli bättre... Jag ska nämligen ansöka till universitet i Sverige nästa år och jag hoppas att jag får plats :-)


När var du i Sverige sist?
Dieses ist eine vereinfachte Darstellung unseres Foreninhaltes. Um die detaillierte Vollansicht mit Formatierung und Bildern zu betrachten, bitte hier klicken.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.