![]() |
Willkommen, Gast ( Anmelden | Registrierung )
Du kannst deinen Beitrag nach dem Posten 90 Minuten lang editieren, danach nicht mehr. Lies dir also vor dem Posten sorgfältig durch, was du geschrieben hast. Dazu kannst du die "Vorschau" nutzen.
Wenn dir nach Ablauf der Editierzeit noch gravierende inhaltliche Fehler auffallen, schreib entweder einen neuen Beitrag mit Hinweis auf den alten oder wende dich an die Strösen.
Diese Webseite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Webseite erklärst du dich mit der Verwendung von Cookies einverstanden.
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Beitrag
|
|
Satansbraten ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gruppe: Members Beiträge: 557 Userin seit: 29.10.2005 Userinnen-Nr.: 2.249 ![]() |
Svenska! Fast jag har fortfarande svårt för att skriva uppsatser på svenska, jag tror jag kan formulera mig bättre på engelska när det gäller formella texter..
Hur många språk kan du prata? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Gut durch ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gruppe: Members Beiträge: 4.846 Userin seit: 09.12.2005 Userinnen-Nr.: 2.367 ![]() |
Tyska, engelska, lite franska och för lite svenska...
Kan du en svensk dikt utantill? Och vilken? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Blau, weil Ströse. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gruppe: Admin Beiträge: 19.970 Userin seit: 06.08.2006 Userinnen-Nr.: 3.348 ![]() |
Ingen, tyvärr. Jag har försökt flera gånger att lära mig utantill "Visst gör det ont när knoppar brister" av Karin Boye, men aldrig lyckats. (IMG:style_emoticons/default/sad.gif) Men jag kan utantill några svenska sångtexter. T.ex. nationalsången, "Vem kan segla", Idas sommarsång (Lindgren) och "En kungens man" (Björn Afzelius). Och om jag tänkte efter ordentligt, skulle jag nog komma på några andra. Gäller det? (IMG:style_emoticons/default/smile.gif)
Skulle du tycka om att besöka Astrid-Lindgren-världen i Vimmerby? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Gut durch ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gruppe: Members Beiträge: 4.846 Userin seit: 09.12.2005 Userinnen-Nr.: 2.367 ![]() |
Men jag kan utantill några svenska sångtexter. T.ex. nationalsången, "Vem kan segla", Idas sommarsång (Lindgren) och "En kungens man" (Björn Afzelius). Och om jag tänkte efter ordentligt, skulle jag nog komma på några andra. Gäller det? (IMG:style_emoticons/default/smile.gif) Visst gäller det! (IMG:style_emoticons/default/smile.gif) (Nationalsången är så vacker! Tyvärr kan jag inte sjunga "Vem kan segla"... Kan du lära mig det i jul?) Och en fråga för alla: Hur många sötsaker har du redan ätit idag? Och vad precis? (IMG:style_emoticons/default/patsch.gif) Nu har jag glömt att svara på frågan!! Ja, fastän jag är rädd att den är full av turister... Der Beitrag wurde von Simonetta bearbeitet: 12.Nov.2008 - 17:03 |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Satansbraten ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gruppe: Members Beiträge: 557 Userin seit: 29.10.2005 Userinnen-Nr.: 2.249 ![]() |
Jag köpte en påse lösgodis i föregår (typ chocklad och lakritz,...) och idag åt upp det sista som fanns kvar i påsen :-) dessutom har jag ätitit pepparkakor. jag tror det var allt (IMG:style_emoticons/default/roetel.gif)
och ni? vad har ni ätit för godis? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Blau, weil Ströse. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gruppe: Admin Beiträge: 19.970 Userin seit: 06.08.2006 Userinnen-Nr.: 3.348 ![]() |
(Nationalsången är så vacker! Tyvärr kan jag inte sjunga "Vem kan segla"... Kan du lära mig det i jul?) Visst! (IMG:style_emoticons/default/smile.gif) och ni? vad har ni ätit för godis? En bit choklad. Tycker du om polkagrisar? (IMG:style_emoticons/default/smile.gif) |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
|
|
|
![]()
Beitrag
|
|
"typ" är helt klart mitt favoritord. (IMG:style_emoticons/default/bounce.gif)
Men det finns fler som jag tycker mycket om: "lagom", "fika" och en rad uttryck (tror inte att man kan kalla de för ord) som till exempel: näha, joho, äsch, nja, ojdå,.... (IMG:style_emoticons/default/smile.gif) Framförallt är det nog de orden som inte finns på samma sätt på tyska... Tycker du också att svenska låter finare än tyska? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Absolut!!! (IMG:style_emoticons/default/rolleyes.gif)
Vad betyder "typ" egentligen? (IMG:style_emoticons/default/roetel.gif) Jag har redan läst det, men jag visste faktiskt aldrig riktigt vad det betydde... |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Vad betyder "typ" egentligen? (IMG:style_emoticons/default/roetel.gif) Jag har redan läst det, men jag visste faktiskt aldrig riktigt vad det betydde... Det är jo problemet, jag tycker det finns ingen bra översättning... kanske skulle man säger "ungefär" istället. Jag (och många svenskar) använder typ väldigt ofta. Till exempel: Jag kommer hem typ kl.5 (so gegen 5 Uhr). Vi är typ 30 personer in min klass (ungefähr 30 Leute). Hur många äpplen ska jag köpa? -typ 10 kanske... (so 10 stück vielleicht) (IMG:style_emoticons/default/gruebel.gif) nu har jag suttit här i fem minuter för att komma på bra exempel på meningar med typ...man kan egentligen stoppa i det lite överallt, men det är svårt att översätta eller förklara... Der Beitrag wurde von riona bearbeitet: 15.Nov.2008 - 11:14 |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
(IMG:style_emoticons/default/gruebel.gif) nu har jag suttit här i fem minuter för att komma på bra exempel på meningar med typ...man kan egentligen stoppa i det lite överallt, men det är svårt att översätta eller förklara... Du har förklarat det mycket bra! (IMG:style_emoticons/default/thumbsup.gif) Titta här. (IMG:style_emoticons/default/cool.gif) Men däremot har du glömt att ställa en ny fråga. (IMG:style_emoticons/default/biggrin.gif) |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
a.D. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gruppe: Members Beiträge: 8.380 Userin seit: 24.08.2004 Userinnen-Nr.: 5 ![]() |
"Vem kan segla" Das kann ich auch! (IMG:style_emoticons/default/wub.gif) Auf Schwedisch! (IMG:style_emoticons/default/roetel.gif) |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
"Vem kan segla" Das kann ich auch! (IMG:style_emoticons/default/wub.gif) Auf Schwedisch! (IMG:style_emoticons/default/roetel.gif) (IMG:style_emoticons/default/ohmy.gif) (IMG:style_emoticons/default/cool.gif) (IMG:style_emoticons/default/smile.gif) (IMG:style_emoticons/default/bounce.gif) |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
(IMG:style_emoticons/default/gruebel.gif) nu har jag suttit här i fem minuter för att komma på bra exempel på meningar med typ...man kan egentligen stoppa i det lite överallt, men det är svårt att översätta eller förklara... Du har förklarat det mycket bra! (IMG:style_emoticons/default/thumbsup.gif) Titta här. (IMG:style_emoticons/default/cool.gif) (IMG:style_emoticons/default/thumbsup.gif) Tack så mycket, riona! (Och kawa, för länken!) Det är alltid bra om man får några bra exempel. Mycket bättre faktiskt än bara en översättning. (IMG:style_emoticons/default/smile.gif) @regenbogen: (IMG:style_emoticons/default/laola.gif) Kanske jag kan ställa den nya frågan: Är du också "två gäster"? (IMG:style_emoticons/default/unsure.gif) (Alltid, när jag inte är loggat in, men tittar på någon "tråd" här i "köket", står det "Två gäster tittar på denna tråd" nedanför. Men när jag loggar in blir det bara en anonym användare. Ingen gäst. Men när jag loggar ut blir vi två gäster igen. Hur kommer det sig? Vem är du som tittar på allt jag tittar på? (IMG:style_emoticons/default/wavey.gif) Vill du inte ha ett eget användarnamn? (IMG:style_emoticons/default/gruebel.gif) Der Beitrag wurde von Simonetta bearbeitet: 15.Nov.2008 - 18:54 |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Jag loggade ut för att kolla (jag gör det annars aldrig) och det stämmer, jag var också två gäster. (IMG:style_emoticons/default/was.gif) Och nu är jag en anonym igen. Hur det kommer sig, vet jag inte. (IMG:style_emoticons/default/gruebel.gif) Men jag antar att det är forumsspöket! (IMG:style_emoticons/default/wink.gif) Eller en kompis av judschini. (IMG:style_emoticons/default/biggrin.gif)
Vet du ett användarnamn för spöket? (IMG:style_emoticons/default/biggrin.gif) |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Kanske det är ängeln i rummet? Hur kallar man en ängel? Den vill kanske förbli obetecknad.
Vilken sång har du sjungit (!) sist? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
"Vem kan segla". (IMG:style_emoticons/default/laugh.gif) (För att vara säker att jag verkligen kan texten. (IMG:style_emoticons/default/biggrin.gif) )
Och du? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Det kunde ha varit "Down by the Sally Gardens".
Sjunger du ofta? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Ibland. Mestadels nynnar jag eller visslar.
Har du någonsin sjungit i en kör? |
|
|
![]()
Beitrag
|
|
Ja (IMG:style_emoticons/default/smile.gif)
jag började sjunga i kören när jag var 14, först i en ungdomskör, sedan i två olika körer när jag gick i skolan i sverige (och jag var med på luciatåget då (IMG:style_emoticons/default/wub.gif) ), sen har jag sjungit i gospelkören i flera år och i skolkören ett tag. efter skolan sjöng jag inte i ett år och saknade det ganska mycket, så nu har jag börjat i en gospelkör igen (IMG:style_emoticons/default/smile.gif) . (oj jag har aldrig tänkt på hur länge jag egentligen har sjungit i kör...det känns nästan lite pinsam att jag ändå inte sjunga särskilt bra. jag sjunger bara eftersom det är kul!) Så, nu ska jag inte glömma nästa frågan: Ska du ha stearinljus i julgranen? PS: det snöar här, fast det ligger tyvärr inte kvar. Der Beitrag wurde von riona bearbeitet: 16.Nov.2008 - 11:40 |
|
|
![]() ![]() |
Vereinfachte Darstellung | Aktuelles Datum: 07.05.2025 - 09:42 |